Příjmy a výdaje jsou klasický koloběh

Od 1. května 2021 funguje nový systém placených parkovacích karet pro zaměstnance VFN. To ovšem zdaleka není jediný způsob, jak se snaží technicko-provozní náměstek Jiří Pala se svými kolegy přispívat do pokladny naší nemocnice.

Nový systém parkovacích karet se zkušebně rozjel 1. dubna loňského roku a od 1. května si parkování zaměstnanci hradí. Kolik peněz zatím vydělal?

Příjmy odchází na samostatný účet VFN, máme tedy jasný přehled, kolik peněz měsíčně do pokladny VFN přiteče. Zatím je to zhruba 1700 tisíc korun. Asi 250 tisíc jsme letos na jaře vyčerpali na opravy komunikací v hlavním areálu a areálu GPK, pokáceli jsme stromy v Kateřinské zahradě u psychiatrické kliniky, celý prostor vyčistili a vysázeli nové rostliny. Další peníze budeme postupně měnit za opravu laviček v parku u Josefa a v Kateřinské zahradě, nakoupíme nové odpadkové koše a postupně chceme obměňovat staré veřejné osvětlení za nové, úspornější. Musíme postupně a pečlivě volit, kterou lavičku jen opravíme a kterou vyměníme za novou. Pro představu, jedna stojí kolem osmi tisíc korun. Zároveň ale chceme, aby prostředí v nemocnici bylo příjemné a upravené nejen pro pacienty, ale i pro naše zaměstnance.

To ovšem není jediný způsob, jak se snažíte ulevit rozpočtu VFN

Naše autodílna je v naprosto dezolátním stavu, to ví každý, kdo ji navštívil. Nedávno jsem získal darem vozík s nářadím a pracovní stůl, vše v celkové hodnotě asi 45 tisíc korun. Postupně se snažíme autodílnu vybavovat a obnovovat zařízení tak, aby byla provozuschopná a mohli jsme využít její plný potenciál pro potřeby, k nimž je určena. To je další z priorit v současné době. Přijali jsme nového automechanika – mladého člověka, který má zájem a nadšení dělat práce většího rozsahu, abychom ušetřili za služby autoservisu, kam vozíme naše vozy k běžným opravám a kontrolám. Všechny peníze, které tímhle způsobem ušetříme, chceme opět vrátit do autodílny a do autoprovozu k postupné inovaci našeho zařízení. Samozřejmě, že nemocnice na provoz našeho úseku a na opravy strojů a vybavení finance má a počítá s nimi, ale my chceme tímto způsobem co nejvíc snižovat náklady TPÚ, tak aby byla většina uspořených nákladů použita zpět pro potřeby zdravotníků. Budeme se o to snažit i do budoucna. Je to klasický koloběh: příjmy a výdaje jsou vlastně uzavřený kruh.

Co vám v poslední době udělalo radost?

Vysoutěžili jsme dodavatele na XXL sanitku, budeme ji mít v průběhu letošního podzimu. Tím výrazně rozšíříme služby sanitní dopravy a věřím, že začneme vydělávat velké peníze. Bohužel s ohledem na celkový stav české populace, tedy potřeby našich pacientů, nebudeme mít o klienty nouzi. O přepravu nemocných s hmotností nad 150 kilogramů byl obrovský zájem už v minulosti a tato sanitka nám v portofoliu skutečně chyběla.

Co se z dalších vašich projektů v praxi osvědčilo?

Za posledního půl roku se jako správné rozhodnutí potvrdila elektromobilita vozového parku. V nemocnici máme téměř 60 vozidel včetně sanitek s průměrným stářím 14 let. Modernizace a obměna vozového parku proto byla nezbytná. Pro financování elektroaut jsme využili dotaci z Národního programu Životní prostředí od Státního fondu životního prostředí ČR a koupili jsme dvě dodávky. Kromě tichého provozu a šetrnosti k životnímu prostředí jsme s nimi uspořili v nákladech. Mám proto v plánu opět zažádat o příspěvek z národního programu. Chtěli bychom obnovit vozový park na žurnální službě, část vozového parku v hospodářské dopravě, tam máme v současné době podstav tři dodávková vozidla. Snažím se, abychom rozpočet nemocnice příliš nezatěžovali, zároveň však obnovovali vozový park smysluplně, hospodárně i ekologicky. Udržitelnost u elektromobilů je deset let, auta denně najedou 20 až 30 kilometrů v rámci areálů VFN, jsou tedy využita vrchovatě.