V Česku žije asi půl milionu osob se sluchovým postižením. Mnozí z nich používají ke komunikaci pouze znakový jazyk. Jak se s nimi dorozumět, když potřebují akutní lékařský zákrok, jsou hospitalizovaní…?
Už se vám to asi stalo: k akutnímu příjmu přivezli neslyšícího pacienta. Jak mu vysvětlit, co se s ním děje, jaká ho čekají vyšetření, jaký bude další postup? Není čas volat tlumočníka znakového jazyka, kterých je u nás navíc dlouhodobý nedostatek. Přitom na pacientovi vidíte pochopitelné obavy a strach.
Řešení je snadné: Online tlumočení na Tiché lince
„Pracujeme s neslyšícími klienty sociálních služeb, s lidmi zvenku, se všemi, kdo nás osloví,“ vysvětluje Eva Štípková, vedoucí komunikace obecně prospěšné společnosti Tichý svět, o. p. s., která od roku 2008 provozuje službu online tlumočení a přepisu. „Tichá linka se dá využívat na jakémkoliv elektronickém zařízení s webkamerou. Většina klientů má staženou mobilní aplikaci ve svém telefonu, a pokud potřebují tlumočení nebo přepis online, zadají si požadavek. Je to pohodlný a plně funkční způsob, jak si vzájemně porozumět. Stejně tak je možné Tichou linku zavést přímo v ordinaci, na recepci, aby se dalo tlumočení a přepis využít, i pokud pacient normálně tuto službu nevyužívá.“
Pomůže i v ordinaci nebo při hospitalizaci
Díky tlumočnické službě Tichá linka si neslyšící mohou vyřešit vše potřebné, co jim slyšící svět každodenně chystá. Tichá linka je pro neslyšící k dispozici nonstop a zdarma. Nabízí jak tlumočení znakového jazyka, tak přepis mluvené řeči online. „Je důležité, aby o takové možnosti věděli i zdravotníci, kteří mají neslyšícího pacienta v péči, aby se s ním mohli bez obtíží a bariér dorozumět,“ dodává Eva Štípková.
Více informací o službě najdete na www.tichalinka.cz