Za necelý rok a půl existence zvládl repatriační tým VFN 111 převozů pacientů v rámci Česka a Evropy. Naši řidiči a zdravotníci najezdili víc než 164 tisíc kilometrů. O výjimečném projektu, který naší nemocnici dodal další rozměr, posiluje její značku a v neposlední řadě přináší i finanční prostředky, jsme si povídali s jeho zakladatelem, technicko-provozním náměstkem Jiřím Palou a vedoucím Odboru dopravních služeb Ing. Ladislavem Zachem, DiS.

„Všechno začalo v roce 2020, kdy jsme s kolegou Zachem do VFN nastoupili a viděli jsme stávající vozový park,“ konstatuje Jiří Pala a vysvětluje: „Průměrné stáří aut bylo 17 let a náklady na opravy několikrát překračovaly hodnotu vozidel. Po domluvě s panem ředitelem jsme začali postupně posouvat autodopravu VFN tam, kde by měla být. Plně funkční s moderním vozovým parkem, se schopnými spolehlivými řidiči, kteří zajistí veškeré potřeby nemocnice. A troufnu si říct, že se nám to po pěti letech podařilo.“
Autodoprava jako služba pro VFN
Autodoprava je koncipovaná tak, že zajišťuje služby v rámci provozu celé nemocnice (hospodářská, žurnální a sanitní doprava). Co se týká sanitní dopravy, tak pouze nepatrné množství ze všech cca 40 tisíc převozů za rok, které vykazujeme zdravotním pojišťovnám, jsou komerční repatriační převozy. Úhrada od zdravotních pojišťoven se v průměru pohybuje kolem 900 tisíc korun měsíčně. Všechna naše vozidla najezdí zhruba 870 tisíc kilometrů za rok při převozech pacientů, zdravotnického materiálu, rozvozech jídla, vyvážení nebezpečného odpadu, stěhování a dalších akcích. Vloni se pět výjezdů sanitních vozidel týkalo převozu cizinců po hospitalizaci (ve VFN) do domovské země na základě požadavku cizineckého oddělení VFN.

„Chtěli jsme naše řidiče a potenciál patnácti nových vozidel využít také komerčně, proto jsme se začali rozhlížet po možnostech a v roce 2023 jsme ještě s kolegou Jaroslavem Bírem navázali kontakty s největší asistenční službou v ČR – s Global Assistance,“ uvádí vznik nové aktivity Jiří Pala.
Jsme seriózní a zajímavý partner
Velikost našeho zdravotnického zařízení, zázemí řady klinik, odborností, ale i pohotovost, s jakou VFN dokáže reagovat na potřeby asistenční služby, široký tým specialistů zdravotníků, který byli autoři projektu schopní sestavit, to jsou důvody, proč uspěli. „Global Assistance ví, že v nás má seriózního a silného partnera,“ konstatuje Jiří Pala. Spolupráce začala v červenci 2023 zkušebním provozem. V tomto roce sanitní doprava uskutečnila 30 repatriací. Důvěru partnera dokazuje nejen 81 výjezdů v roce 2024, ale i skutečnost, že VFN získala od asistenční služby exkluzivitu. Naše nemocnice se stala výhradním přepravcem pro Global Assistance. Navíc náměstek Pala začal v průběhu loňského roku jednat s dalšími partnery. S AXA Assistance a Allianz jsou již podepsané smlouvy o spolupráci, pro klienty AXY naši řidiči vloni vyjeli 10krát, kdy první repatriace byla až v září. „Celkem byl vloni za naši práci, tedy 81 výjezdů, obrat téměř 4,2 milionů korun. Náklady na provoz služby jsme spočítali na přibližně dva a půl milionu korun, zbytek činí zisk pro nemocnici,“ vypočítává Jiří Pala.

Jak služba funguje?
Ve spolupráci s úsekem IT vznikla aplikace, díky níž mohou Jiří Pala nebo Ladislav Zach prostřednictvím sms brány oslovovat zdravotníky (lékaře různých odborností, všeobecné sestry, záchranáře, sanitáře), kteří by se chtěli na repatriaci podílet. Asistenční služba dodá přesné informace a instrukce, v jakém zdravotním stavu klient je, kde a kdy je ho třeba vyzvednout, jaké odbornosti by měli zdravotníci, kteří ho budou při převozu doprovázet, mít. Podle toho se sestavuje posádka vozu na míru. VFN má v současné době k dispozici stálý tým 70 lékařů a 100 zdravotních sester. Podmínkou je, aby byli zaměstnanci naší nemocnice a měli čas a chuť se repatriace zúčastnit. Repatriace nesmí zasahovat do jejich plánovaných směn. „V 90 procentech případů převážíme české občany, kteří vycestovali na dovolenou nebo služební cestu a dostali se do nesnází. Převážně se jedná o lehčí případy, ze všech 111 repatriací se lékař účastnil 38 výjezdů. Tedy asi 30 procent případů je složitých, u 70 procent stačí řidič, sestra, sanitář,“ upřesňuje Ladislav Zach a doplňuje: „Velmi často jsou to zlomeniny, úrazy hlavy, tonutí, kolapsy, ale i závažnější srdeční selhání, infarkty.“ Pacienti se převážejí do domácího ošetření nebo k další hospitalizaci a následným výkonům ve zdravotnických zařízeních v ČR. Obrovskou výhodou VFN je, že po domluvě s asistenční službou můžeme přímo nabídnout volné kapacity a klienta–pacienta si vzít do péče.
Reagujeme do 5 hodin od výzvy
V naprosté většině případů volají asistenční služby odpoledne kolem 16. až 18. hodiny, kdy mají přesné a úplné informace ze zdravotnického zařízení, kde je pacient hospitalizován. Poté začíná běžný koloběh: obvolání a sestavení posádky, příprava auta a kolem desáté, půlnoci sanitka vyjíždí. Jezdí se na noc, kdy je příznivější provoz. V průběhu dopoledne bývá tým na místě. V té době už má pacient po ranní vizitě, je připravená zdravotní dokumentace, léky, je medikovaný a připravený na převoz. „Občas se stává, že se původní instrukce liší od skutečného stavu na místě. Zvlášť Italové jsou na tyto situace specialisté, pak musí nastoupit improvizace, aby se pacient cítil co nejkomfortněji, protože v sanitním voze stráví často i jedenáct hodin,“ usmívá se Ladislav Zach s tím, že řidiči a posádka jsou schopní vše zvládnout na jedničku s hvězdičkou. Nejdelší repatriace dosud byla z Hospital Marina Baixa ve Villajoyose ve Španělsku, vzdálené celkem 4 972 km, a výjezd trval i s přespáním čtyři dny.
„Plány máme velké, naše služby budeme určitě rozšiřovat, jsou atraktivní jak pro naše obchodní partnery, tak pro zdravotníky a řidiče. Věřím, že letošní rok bude ještě úspěšnější než loňský,“ uzavírá Jiří Pala.
