Povinností každého zaměstnance je nejednat v rozporu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele, ochraňovat jeho majetek a využívat pracovní dobu k výkonu práce. Zaměstnanec by měl být loajální a v pracovních vztazích by měl za každé situace jednat poctivě, diskrétně, dodržovat povinnost mlčenlivosti a upřednostňovat zájmy zaměstnavatele před vlastními zájmy i zájmy svých blízkých. Příkladem porušení loajality je třeba veřejná kritika zaměstnavatele prostřednictvím médií. Jaké důsledky přináší nevhodné vystupování zaměstnanců na sociálních sítích a na internetu? Oslovili jsme vedoucí Legislativně-právního odboru VFN Mgr. Janu Schejbalovou, abychom zjistili více.
Jakým způsobem VFN chrání svá práva v případě pomluvy?
Pokud by došlo k zásahu do dobrého jména VFN, tak můžeme využít právní prostředky k ochraně tomu určené, a to především možnost ochrany zaměstnavatele před neoprávněným zásahem do jeho pověsti (dle § 135 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník v platném znění).
Jak je to s nevhodným vystupováním zaměstnanců na sociálních sítích a internetu?
Povinností zaměstnance je loajalita vůči zaměstnavateli, kterou je možné obecně rozumět zejména souhrn právních povinností zaměstnance ve vztahu k zaměstnavateli. Jedná se například o tyto předpisy:
- podle ust. § 301 písm. d) zákoníku práce – nejednat v rozporu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele;
- podle ust. kap. 4.3.2 písm. b) pracovního řádu – chránit dobrou pověst VFN, zejména svým chováním a vystupováním při plnění pracovních úkolů, a nejednat v rozporu s jeho oprávněnými zájmy;
- podle ust. kap. 4.3.2 písm. e) pracovního řádu – zdržet se pořizování fotografií a audiovizuálních záznamů např. prostřednictvím fotoaparátu, mobilního telefonu, kamery. Pořizování těchto záznamů je možné pouze se svolením vedoucího zaměstnance (přednosta, primář, náměstek); pokud bude na záznamu zaměstnanec, pacient či jiná osoba, je nutné prokazatelně získat jejich souhlas nejen k pořízení záznamu, ale i k jeho případnému použití;
- podle ust. kap. 4.3.2 písm. g) pracovního řádu – zdržet se takového jednání, které by mohlo vést ke střetu zájmu VFN se zájmy osobními, a také jednání, z něhož by vznikla nebo mohla vzniknout VFN škoda v jakémkoli rozsahu;
- podle ust. kap. 4.3.2 písm. i) pracovního řádu – dodržovat pravidla komunikace s médii tak, aby nedošlo k negativní publicitě a poškození zájmů a dobrého jména VFN.
Kdo může za VFN hovořit do médií? Je potřeba souhlas s natáčením v prostorách VFN?
Ano, je vždy potřeba souhlas, jak je uvedeno v pracovním řádu výše. Se všemi žádostmi médií o natáčení, komentář, rozhovor apod. musí být následně seznámeno oddělení PR a marketingu VFN. Pokud je zaměstnanec médii osloven přímo, musí vždy informovat vedoucí komunikace VFN Mgr. Marii Heřmánkovou. Souhlas vedoucí komunikace je nutný také v případě jakéhokoliv natáčení. Pokud není dohodnuto jinak, do všech médií se za VFN vyjadřuje pouze ředitel VFN prof. David Feltl nebo právě vedoucí komunikace.
Co patří mezi nevhodné příspěvky zaměstnance na sítích z pohledu zaměstnavatele?
Nevhodné, dehonestující vlastní či sdílené příspěvky o VFN na osobním profilu osoby, která se identifikuje jako zaměstnanec VFN, ale i nevhodné a dehonestující příspěvky na osobním profilu osoby, kterou lze identifikovat jako zaměstnance VFN podle pracovního oděvu, loga, místa natáčení apod. Je zároveň nepřípustné, aby součástí příspěvku byl jakýkoliv pacient, který k tomu předem nedal svůj souhlas.
Lze z chování zaměstnance na sociálních sítích či internetu vyvodit právní důsledky?
Ano, z příspěvků, které poškozují dobré jméno zaměstnavatele a jsou v rozporu s právními předpisy a interními normami, je možné vyvodit právní důsledky – od upozornění až po okamžité ukončení pracovního poměru.
Lze v pracovní době užívat internet pro soukromé účely?
Ne. Internet pro soukromé účely není možné v pracovní době užívat. K ochraně VFN slouží blokace některých stránek, sociálních sítí apod. Zaměstnavateli není jedno, pokud zaměstnanec svoji pracovní dobu a pracovní prostředky využívá k soukromým účelům a tráví svůj čas v zaměstnání neefektivní prací.