Doba covidová načas omezila či přerušila pořádání vzdělávacích kurzů pro zaměstnance VFN, zároveň zkušenosti získané během tohoto období ukázaly, že je třeba se zaměřit i na zcela nová témata. I proto nabízí Odbor vzdělávání v tomto školním roce velmi inspirativní kurzy.
„Je potřeba rozvíjet nejen odborné zdravotnické dovednosti, cizí jazyky, ale i soft skills, takzvané měkké dovednosti, čili schopnosti vést tým, komunikovat, řešit konflikty, jak nám ukázala nelehká doba pandemie,“ upozorňuje PhDr. Dagmar Škochová a vypočítává: „V rámci specializačního vzdělávání určeného pro nelékařské zdravotnické pracovníky jsme ve spolupráci s NCO NZO Brno realizovali praktickou část Organizace a řízení ve zdravotnictví, kdeje cílem připravit absolventy k výkonu manažerských funkcí, rozvoji profesního oboru či vytváření tvůrčí atmosféry na pracovišti. Tento kurz je ukončen atestační zkouškou. Z certifikovaných kurzů (MZ ČR) pokračuje Management a leadership ve zdravotnickém zařízení, který je určen pro nelékařské zdravotnické pracovníky ve vedoucích funkcích, případně pro ty, kteří se na tuto funkci připravují. Účastníci se v kurzu seznámí například se strategiemi moderního managementu ve zdravotnických zařízeních. Absolventi získávají certifikát s platností pro Českou republiku, kde jsou uvedeny činnosti, k nimž absolvent CK získal zvláštní odbornou způsobilost.“
Podpora manažerských dovedností lékařů
Pracovníci Odboru vzdělávání reagovali na rostoucí potřebu rozvíjet manažerské kompetence u lékařů a jako novinku do portfolia zařadili ojedinělý kurz Management zdravotnictví a leadership pro lékaře, který se zaměřuje na zcela specifické potřeby manažera ve zdravotnickém zařízení. „Management je důležitou součástí každé úspěšné firmy a platí to i pro zdravotnictví. Ač je hlavním posláním lékařů léčit, musí být lékaři schopni dostát svým závazkům vůči zaměstnancům, dodavatelům a dalším subjektům,“ argumentuje PhDr. Škochová. Management ve zdravotnictví představuje v podstatě řízení firmy, plánování, organizování, kontrolu a jiné organizační činnosti. Kurz však rozvíjí nejen manažerské a komunikační dovednosti, zaměřuje se i na posílení emoční inteligence osobnosti manažera s cílem naučit se správně delegovat úkoly, efektivně pracovat s potenciálem jak celého týmu, tak i jednotlivců. Kurz je pořádán podle stavovského předpisu č. 16 České lékařské komory a je ohodnocen kreditními body. „Účast na již proběhlém kurzu byla vysoká a reakce absolventů byly pozitivní, což nás motivuje k tomu, abychom připravili další podzimní termín, případně i volné pokračování již realizovaného kurzu,“ hodnotí Dagmar Škochová.
Novinka, kterou by měl absolvovat každý z nás
Podle zpětné vazby formou statistického zpracování dotazníků, který si pracovníci Odboru vzdělávání zpracovali, zjistili, že je čím dál větší zájem o dovednosti spojené s řešením složitých problémů, dovednosti zaměřené na kritické myšlení a kreativitu, organizační, komunikační a prezentační dovednosti. A připravili novinku: Kurz zvládání stresu v mezilidských vztazích pod vedením MUDr. Pavlíny Klusáčkové, Ph.D. Jeho obsah reflektuje dlouhodobý stres, kterému byli lidé, a zdravotníci obzvlášť, v pandemii vystaveni. K tomu se přidává samozřejmě nedostatečná duševní hygiena, další měnící se podmínky, ve kterých se nemůžete na nic předem spolehnout a které mohou na řadu lidí působit velmi negativně a způsobovat stres. I profesionálové se potřebují někdy zastavit, vyhledat pomoc odborníka, udělat si čas na sebe a své myšlenky, aby mohli sami pomáhat. Základem duševní hygieny je sebepéče a rozvíjení dobrých mezilidských vztahů.
Umíme být vnímaví v sociálních interakcích?
„Jako malou ,ochutnávku´ jsme v uplynulých měsících uskutečnili dva semináře Zvládání stresu v mezilidských vztazích, kdy se během dvouhodinového semináře účastníci praktickou formou seznámili se základy všímavosti (mindfulness) ve vztazích. Naučili se, jak být více přítomní a vnímaví během sociálních interakcí. Účastníci se učili rozvíjet všímavost ve dvojicích i ve skupině,“ uvádí PhDr. Škochová a dodává: „Oba termíny byly zcela naplněny a semináře byly zároveň představením dlouhodobého osmitýdenního kurzu RMT (relation mindfulness training) – rozvíjení všímavosti ve vztazích, které přispívá ke snižování stresu, lepšímu zvládání emocí, zlepšování pozornosti a rozvíjení laskavějšího přístupu k sobě i ostatním. Ovšem i nadále budeme v tomto školním roce prohlubovat i hard target, tedy tvrdé cíle, třeba nabídkou jazykových kurzů pro zaměstnance.“
MUDr. Pavlína Klusáčková: Musím nejdřív vidět efekt sama na sobě
Kurz RMT (Relational Mindfulness Training), který doktorka Klusáčková v naší nemocnici 8 týdnů povede, si prověřila studiem i vlastní zkušeností. Na lektora mindfulness studovala v ČR u zakladatelů RMT Marka Vicha a Jana Buriana i v zahraničí.
Jak vám může při práci s kolegy a pacienty pomoci znalost vlastních silných i slabých stránek a jak pracovat s vlastní myslí a myšlenkami?
Program zaměřený na zvládání stresu pomocí mindfulness (všímavosti) pracuje s aktuálním prožitkem, s ukotvením se v přítomném okamžiku. „Náš stres pramení často z toho, že jsme v myšlenkách v minulosti nebo budoucnosti. Přemýšlíme o tom, jak by to bylo, kdybychom něco udělali jinak. To může být zvlášť u zdravotníků velmi stresující,“ vysvětluje Pavlína Klusáčková a dodává: „Vytváříme si zbytečné teorie, které k ničemu nevedou, jen nás rozptylují a zneklidňují.“
Toho si již v 70. letech minulého století všiml molekulární biolog a emeritní profesor medicíny Jon Kabat-Zinn, který napsal knihu „Život samá pohroma“ zabývající se zvládáním stresu pomocí technik mindfulness (upravené meditační techniky).Následně založil i Kliniku pro snižování stresu na massachusettské univerzitě v USA. Tyto techniky se postupně staly nejen ve Spojených státech součástí lékařské a psychologické praxe. „Mě jeho práce naprosto nadchla a začala jsem se mindfulness více věnovat. Náš kurz chce pracovat na mezilidských vztazích nejen mezi kolegy, ale i směrem k pacientům. Má část individuální (jako je třeba praxe procházení těla) a práci ve dvojicích a skupině. Je hodně praktický, aby si účastníci co nejdříve osvojili některé jednoduché techniky práce s vlastním tělem, s dechem. Postupně budou prozkoumávat různé aspekty mezilidských vztahů, ale i sami sebe ‒ například své silné a slabé stránky, budou se učit, jak s nimi pracovat, jak si odpouštět, mít se rád takový, jaký jsem… Účastníci by si měli v průběhu kurzu uvědomit, jak se během rozhovoru cítí sami, jak se může cítit druhá osoba a jak se vzájemné vztahy při interakci vyvíjejí. Hodně se pracuje i s rozvojem laskavosti. Ta je u zdravotníků často zaměřena k druhým osobám, jsou tak nastavení a primárně založení pomáhat. Horší je to se sebelaskavostí, to může být problém – jsou vyčerpaní péčí o ostatní a už jim nezbývá prostor pro sebe samé.“
Přihlásit se mohou zájemci nejen z řad našich zaměstnanců. Pokud u sebe vnímáte pocit začínajícího vyhoření, necítíte se komfortně v kolektivu, při komunikaci s druhými, nebo jen chcete pracovat sami na sobě, přijďte. Program pracuje na principu individuálního přístupu ke každému a jeho účastníci budou ctít zásady diskrétnosti. Rozhodně se nemusíte obávat nějaké nálepky selhání či handicapu v pracovním kolektivu, naopak, kurz vás může posunout vpřed.