„Těší mě, že mohu lidem zprostředkovat úspěchy VFN,“ říká Marie Heřmánková

Pět tisíc výstupů před televizními kamerami a mikrofony rozhlasových moderátorů, téměř devět tisíc článků napříč tištěnými i online médii. Spousta informací, novinek, představení unikátních zákroků a ujišťování veřejnosti o zvládání boje se zákeřnou nemocí. Takových bylo uplynulých dvanáct měsíců, kdy se vše točilo téměř výhradně kolem koronavirové pandemie. O mediálně opravdu náročném, ale také úspěšném roce jsme si povídali s vedoucí Odboru PR a marketingu a tiskovou mluvčí VFN Mgr. Marií Heřmánkovou.

Za posledních 12 měsíců (květen 2020 – květen 2021) se v médiích objevilo téměř 14 tisíc nejrůznějších výstupů o naší nemocnici. V porovnání s ostatními velkými nemocnicemi v ČR dvakrát víc. Co stojí za tak obrovským zájmem novinářů o VFN? Je to především pandemie?
Pandemie bezesporu nasměrovala pozornost veřejnosti a médií na zdravotnictví. Ze kterých zdrojů ale média nakonec svoje informace čerpají, je věc druhá.  Špičková péče našich odborníků o nejtěžší případy onemocnění Covid-19, práce našeho „Covid House“, všech klinik, které se zapojily v měsících koronaviru do péče o nemocné, ECMO a další unikátní léčebné metody, operace i každodenní práce zdejších lékařů, zdravotních sester a dalších zaměstnanců naší nemocnice jsou přesně ty důvody, které výrazně napomohly, aby se Všeobecná fakultní nemocnice objevovala v televizích, novinách i online médiích téměř denně. Díky jasným a srozumitelným informacím se nám podařilo přispět ke zklidnění veřejnosti, naši lékaři svými argumenty mírnili obavy z nemoci, soustavně jsme pracovali na seznamování lidí s možnostmi a vývojem léčby. Od začátku letošního roku systematicky přesvědčujeme veřejnost o důležitosti očkování proti Covid-19. 

Často slýcháme, že práce s médii je nevděčná a veřejnost nakonec stejně dostává informace ve zkreslené podobě. Jaká je v tomto směru vaše zkušenost?
Osobně považuji za velmi důležité při spolupráci s médii využít každou možnost, jak veřejnost vzdělávat, srozumitelně vysvětlovat mnohdy složitou problematiku a mluvit pravdu. Je to jediná cesta, jak mírnit mnohdy eskalující paniku. Pracujeme systémem řízené komunikace, kdy se snažíme zprostředkovat novinářům rozhovory s odborníky na téma, které zajímá jejich čtenáře, posluchače a diváky. Stejně tak sami nabízíme témata, která považujeme za stěžejní a chceme, aby se v nejdůležitějších médiích objevila. Díky ochotě a spolupráci klinik se naši lékaři pravidelně účastní diskusních pořadů v televizích, poskytují rozhovory, na pracovištích se běžně natáčejí reportáže, novináři mají přístup k unikátním zákrokům. Vybraná média získávají exkluzivně a „s předstihem“ možnost informovat čtenáře a diváky o výjimečných operacích či zákrocích, které se na klinikách uskuteční. O tom, že média považují naši nemocnici za špičkové pracoviště, které dokáže ovlivnit uvažování veřejnosti, svědčí i skutečnost, že se Všeobecná fakultní nemocnice v loňském roce stala hlavním aktérem řady dokumentárních cyklů.

Co vy osobně považujete za úspěch práce vašeho oddělení?
Potěšil mě široký zásah kampaně, který se týkal dárcovství krve. Na jaře letošního roku se spolu s návratem elektivní péče a operativy začala naše nemocnice potýkat s akutním nedostatkem krve. Okamžitě jsme oslovili stálé i potenciální prvodárce na sociálních sítích a cíleně jsme kontaktovali vlivná média. V průběhu jediného týdne se zvedl počet lidí, kteří přišli darovat krev na FTO, o celou třetinu! Naše výzva na Facebooku se stala příspěvkem s největším zásahem na veřejnost (32,5 tisíce oslovených uživatelů) a článek na serveru novinky.cz nejčtenějším článkem o VFN za celý rok (2,14 mil. uživatelů za den). Kampaň pokračuje přes celé léto, zapojujeme známé osobnosti, budeme mít v centru Prahy rozmístěné Citylighty, plakáty, spojením se společností Nestlé potěšíme maličkostí všechny, kdo přijdou krev darovat.  

Která témata média a veřejnost v poslední době nejvíc zaujala?
Máme štěstí, že v naší nemocnici je tolik špičkových pracovišť, že můžeme novinářům nabízet pestrou škálu atraktivních a unikátních témat. Osobnosti zajímavé profesně, ale i lidským příběhem. Pořád máme z čeho vybírat. V květnu a červnu jsme po dlouhé době mohli uspořádat za zvýšených protiepidemických opatření několik tiskových konferencí a všechny se setkaly s velkým ohlasem. Při příležitosti 400. operace plicní hypertenze na II. interní klinice jsme upozornili na fakt, že tyto unikátní zákroky provádí v ČR pouze naše nemocnice, stejně se prezentoval špičkový ECMO tým, za účasti ministra zdravotnictví jsme se věnovali ochraně žen před zhoubnými onkologickými onemocněními, IV. interní klinika upozornila na zásadní, až 30% zhoršení nemocí žaludku, žlučníku a jaterních chorob v době pandemie, psychiatrická klinika seznámila veřejnost s výsledky unikátního průzkumu týkajícího se duševního zdraví a vlivu pandemie na psychiku populace a zdravotníků. Takovou odměnou pro nás byla před létem tisková konference k projektu Nové koncepce stravování ve zdravotnických zařízeních. Nový jídelníček mají naši zaměstnanci možnost již téměř rok testovat.