Jak postupujeme při zadávání veřejných zakázek

Pořízení zdravotnické techniky, lékařských přístrojů a vybavení, ale například i provozování služeb subjekty, které zajišťují ostrahu v nemocnici, úklid prostor, praní prádla, opravy či jiný servis, volba dodavatelů pro stavební práce či nákup potravin. To je jen malý výčet na ukázku, co vše podléhá povinnosti zadavatele zadat veřejnou zakázku postupem podle zákona o zadávání veřejných zakázek (výběrovým řízením). Proč jsou nutná a jak se při nich postupuje? S tím nás seznámila Mgr. Monika Trávničková, vedoucí odboru veřejných zakázek.

Co naší nemocnici ukládá provádět výběrová řízení?
Jedná se o zákon č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek a SM-VFN-12.

Kdo výběrové řízení vypisuje?
Zadávání veřejných zakázek v nemocnici administruje převážně odbor veřejných zakázek. Veřejné zakázky malého rozsahu (VZMR) do 350 000 Kč bez DPH si administrují objednací místa samostatně.

Kdo rozhoduje o jeho výsledku?
Rozhodnutí o výběru dodavatele či o vyloučení dodavatele nebo o zrušení zadávacího řízení podepisuje ředitel nemocnice. Podklady pro taková rozhodnutí jsou výsledkem činnosti komise pro posouzení a hodnocení nabídek, případně tak činí na základě doporučení objednacího místa (například v případě rušení zadávacího řízení).

Jak dlouho obvykle celý proces trvá od počátku zadání výběrového řízení až po finální rozhodnutí?
U nejlépe připravených zadávacích podmínek a v případě hladkého průběhu řízení zabere proces dva měsíce, u zakázek zadávaných v režimu zákona, u veřejných zakázek malého rozsahu je to jeden měsíc. V ostatních případech se doba od zahájení administrace veřejné zakázky do podpisu rozhodnutí prodlužuje o měsíce. Zadání veřejné zakázky však nekončí rozhodnutím o výběru, ale až uzavřením smlouvy. Proces od rozhodnutí do uzavření smlouvy u nás obvykle trvá další měsíc.

Co může být například impulzem k vypsání výběrového řízení?
Změna dodavatele je vždy otázkou trvání stávající smlouvy. Po jejím ukončení se nový dodavatel vybírá právě cestou nového řízení. Povinnost zadávat veřejné zakázky v režimu zákona je stanovena až od hodnoty dvou milionů korun bez DPH u dodávek a služeb a od šesti milionů korun bez DPH u staveb. Veřejné zakázky s předpokládanou hodnotou nižší se administrují v režimu VZMR – tedy veřejné zakázky malého rozsahu. Hranice 2 a 6 milionů korun ani výše zmíněnou hranici 350 tisíc korun (kdy si veřejnou zakázku administruje OM samostatně) však nelze obcházet nezákonným dělením veřejných zakázek. Uvedu zjednodušený příklad: pokud si klinika pořizuje ultrazvuk v hodnotě 1 milion Kč bez DPH, neznamená to automaticky, že taková veřejná zakázka proběhne v režimu VZMR. Zadavatel musí předvídat a sčítat předpokládané hodnoty všech ultrazvuků v celé nemocnici, které hodlá v rozhodném období nakoupit.  Režim každé veřejné zakázky na pořízení ultrazvuků musí odpovídat režimu veřejné zakázky podle součtu předpokládaných hodnot všech ultrazvuků, které zadavatel plánuje v rozhodném období nakoupit.

Jakým způsobem se výběrové řízení vyhlašuje?
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek upravuje zákon, celý proces je tak přísně formální. Ve zkratce jde o tyto kroky: po interním odsouhlasení zadávacích podmínek tyto uveřejňujeme a další komunikaci s dodavateli realizujeme prostřednictvím profilu zadavatele. Zároveň oznamujeme zahájení zadávacího řízení ve Věstníku veřejných zakázek a v Úředním věstníku Evropské unie tak, aby se všichni případní zájemci z řad dodavatelů dozvěděli o probíhajícím zadávacím řízení a mohli podat nabídku. Všechny obdržené nabídky na veřejnou zakázku posuzujeme a hodnotíme. Vybraný dodavatel musí splnit dvě podmínky: vyhovět veškerým zadávacím podmínkám a být vybrán na základě hodnotících kritérií jako nejvýhodnější. Po rozhodnutí o výběru dodavatele následují úkony směřující k podpisu smlouvy na veřejnou zakázku, kterým se zadávací řízení v ideálním případě končí.
Ani po uzavření smlouvy administrace veřejné zakázky ještě nekončí, podle zákona musíme provést ještě několik publikačních úkonů, které si plníme na profilu zadavatele, povinností je i uveřejňování oznámení ve Věstníku veřejných zakázek a v Úředním věstníku Evropské unie.
V průběhu administrace veřejné zakázky musíme postupovat transparentně, naše požadavky stanovovat přiměřeně, nesmíme nikoho bezdůvodně diskriminovat a se všemi dodavateli naopak musíme zacházet stejně. Zároveň bychom měli při zadávání veřejných zakázek, pokud je to možné, zohledňovat aspekty odpovědného zadávání.

Můžete uvést nějaké konkrétní příklady, jak složité výběrové řízení může být?
V případě, že jsou zadávací podmínky „kvalitní“ a zadavatel jejich nastavením bezdůvodně neomezuje hospodářskou soutěž, zadávací řízení probíhá obvykle hladce. Na druhou stranu složitost zadávacího řízení je daná zejména předmětem plnění, nastavením zadávacích podmínek a odhodláním dodavatelů napadat zadávací podmínky a postup zadavatele v průběhu zadávacího řízení. O náročnosti celého procesu administrace veřejné zakázky svědčí i fakt, že se někteří zadavatelé nechávají v rámci administrace veřejné zakázky zastupovat úzce specializovanými advokátními kancelářemi.

Lze uvést příklady, kdy se nám podařilo díky novému výběrovému řízení něco zlepšit, zkvalitnit?
To už je otázka na koncové uživatele výsledku veřejné zakázky. Obecně však můžeme tvrdit, že s každým novým přístrojem, či s každou novou stavbou, se kvalita poskytování zdravotní péče v nemocnici zlepšuje.
Vhodným nastavením zadávacích podmínek omezujeme hospodářskou soutěž jenom minimálně. Nabídku na takovou veřejnou zakázku pak může podat více dodavatelů. Pro nemocnici to v konečném důsledku znamená, že nabídková cena je díky konkurenčnímu boji výhodnější a my ušetříme.

Která výběrová řízení jsou nyní například v řešení?
Odbor veřejných zakázek aktuálně administruje přibližně 90 veřejných zakázek a 45 veřejných zakázek malého rozsahu (v jednu chvíli), v centru pozornosti jsou však zejména dotační veřejné zakázky financované z EU v rámci finančního balíku Pomoc při oživení pro soudržnost a území Evropy, známého pod zkratkou REACT-EU (Recovery assistance for cohesion and the territories of Europe). Evropská komise již v roce 2020 vyčlenila pro Českou republiku 29 miliard korun v rámci tohoto finančního balíku. Jde tedy o evropský investiční nástroj, který umožnil členským státům EU čerpat finanční prostředky na podporu zotavení z krize v souvislosti s pandemií covid-19. Finance byly poskytnuty na projekty v oblasti zdravotnictví, integrovaného záchranného systému a sociálních služeb.

Seznam všech aktuálně běžících veřejných zakázek najdete na našem profilu zadavatele:
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0001164