VFN zahájila elektrifikaci vozového parku

Ekologický provoz a výrazně nižší náklady jsou hlavním důvodem, proč se naše nemocnice rozhodla v rámci obnovy vozového parku pořídit první elektrické dodávky. V čem jsou pro VFN užitečné, jaký mají dojezd a kolik s nimi ušetříme? Zeptali jsme se technicko-provozního náměstka Jiřího Paly.

Proč jste se rozhodl pro modernizaci vozového parku?
Vzhledem k tomu, že VFN patří svou rozlohou a množstvím klinik mezi největší české nemocnice, disponuje i širokým vozovým parkem. V současnosti máme skoro 60 vozidel včetně sanitek a průměrné stáří vozového parku je 14 let. Je tedy obrovská potřeba postupně vozový park obměňovat a modernizovat. Pro financování elektroaut jsme využili dotaci z Národního programu Životní prostředí v rámci výzvy NPŽP 11/2019–5.2 − Podpora alternativních způsobů dopravy. Státní fond životního prostředí nám pokryl formou dotace 40 % nákladů na pořízení dvou vozidel a dvou nabíjecích stanic.

S veškerými přípravami, schváleními a veřejnou soutěží jsme měli zhruba za 6 měsíců dvě elektrické dodávky Volkswagen eCrafter v nemocnici a jsme zatím jedinou fakultní nemocnicí, která vlastní „hospodářská“ elektroauta.

Na trhu je jistě více výrobců užitkových vozů na elektrický pohon, proč zrovna Volkswagen?
Zas tak široké spektrum jich není. Ale samozřejmě jsme jich nejprve několik otestovali. Měly ale většinou malé nákladové prostory nebo byla jejich pořizovací cena příliš vysoká. VW eCraftery splňují všechny naše požadavky (velikost, dojezdová vzdálenost a cena).

Jak často se musí dobíjet a kde jsou vůbec nabíjecí stanice?
V současnosti máme již dvě nabíjecí stanice, čtyři nabíjecí místa. Jedna stanice je ve vnitřním areálu psychiatrické kliniky, kde nabíjíme obě naše nové dodávky. Druhá je v hlavním areálu u I. chirurgické kliniky. Ta je k dispozici našim zaměstnancům. Každá stanice má dva konektory. Vzhledem k tomu, že oba vozy najezdí v průměru denně 60 kilometrů, dobíjíme je obvykle v noci jednou za dva dny. Reálný dojezd na jedno nabití je zhruba 125 kilometrů. Ve městě ale může být i vyšší. Jedinou nevýhodou je omezená maximální rychlost, kdy vozidlo dosahuje maximálně 95 km/hod.

Jak mohou zaměstnanci, případně návštěvníci využívat nabíjecí stanice?
Velice dobrá otázka! V současné době jsme v režimu testování a sledování, jak vůbec nabíjecí stanice fungují a kolik reálně elektrické energie spotřebují naše vozidla. V tomto režimu pojedeme zhruba do konce ledna 2022. Samozřejmě již dnes rádi poskytneme našim zaměstnancům přístup k dobíjení zdarma. Stačí, aby se případní zájemci obrátili na mě nebo na Odbor energetiky a údržby, který nabíjecí stanice spravuje.  Dále v průběhu února plánujeme nabíjecí stanice rozšířit o bezkontaktní platební terminály, kdy následně bude možnost nabídnout placenou službu i návštěvníkům či pacientům VFN.

K čemu dodávky nejvíce využíváte?
Jedno vozidlo je určeno k zásobování našich klinik medicínskými plyny. Druhé pak využíváme pro převoz různých materiálů, stěhování nábytku a čehokoliv, co jednotlivé kliniky potřebují. Automobily jsou plně využité, plní maximálně svůj účel😊.

V čem vidíte jejich hlavní přínos?
Jedním z hlavních důvodů, proč jsme elektrické dodávky pořizovali, je snižování emisí v centru Prahy. Velkým pozitivem je ale také obrovská úspora v nákladech. Oproti naftovým vozům jsme vypočítali dvojnásobnou úsporu na ujetý kilometr, a to už je opravdu znát. Zhruba o 40 % jsou nižší i pravidelné servisní náklady. Navíc kromě vody do ostřikovačů jiné kapaliny neřešíte. Dalšími benefity je tichý provoz a snadná ovladatelnost. Pro nás jakožto Všeobecnou fakultní nemocnici v Praze a vzhledem k členitosti a rozloze areálů jsou tato vozidla naprosto ideální.