Historie zřizování škol při dětských odděleních nemocnic sahá do 40. – 50. let minulého století. Díky progresivním lékařům, kteří si uvědomovali zásadní roli kontaktu se školou a vzděláváním pro psychiku hospitalizovaných dětí, škol rychle přibývalo. A covidová pandemie potvrdila, jak důležitá je spolupráce a vzájemná podpora učitelů a zdravotníků.
V areálu naší nemocnice byla první škola otevřena již v roce 1947. Zásluhou doc. MUDr. a PhDr. Josefa Apetauera vznikla při dětském oddělení psychiatrické kliniky a stala se nedílnou součástí léčebné terapie. Zaměřovala se kromě klasického vzdělávání i na praktické činnosti, jako jsou práce v domácnosti a na zahradě.
Ve větší míře začaly školy při dětských klinikách vznikat po roce 1950, kdy byl vydán zákon zřizující školy pro mládež vyžadující zvláštní péči. Tímto bylo legislativně ukotveno právo na vzdělání pro všechny děti.
Samostatná škola na Karlově
Od prvního září 1952 byla na žádost přednostů klinik MUDr. Vychytila a prof. MUDr. Blažka zřízena samostatná škola při III. a IV. dětské klinice v Praze 2, Ke Karlovu 2. Postupně se přidávala další dětská oddělení nemocnice (neurologie, ortopedie, foniatrie…). Časem se všechny sloučily pod jedno ředitelství a dnes funguje škola při VFN jako samostatný právní subjekt zřizovaný hlavním městem Prahou.
Naší školou projde na 700 žáků ročně
I v nemocnici děti cvičí či chodí na dopravní hřiště, pokud jejich zdraví dovolí
ZŠ a MŠ při Všeobecné fakultní nemocnici poskytuje předškolní a základní vzdělání dětem a žákům ve věku od 3 do 15 let, kteří jsou ve VFN hospitalizováni nebo sem docházejí do stacionářů. „Dítě je do vzdělávání na naší škole zařazeno se souhlasem lékaře a zákonného zástupce, a pokud to umožňuje jeho zdravotní stav,“ vysvětluje ředitelka školy Mgr. Klea Gabrielová a vypočítává: „Ve školním roce 2022/2023 vyučuje na naší škole 14 pedagogů na čtyřech klinikách: foniatrie, psychiatrie, urologie a pediatrie a dědičných poruch metabolismu. Za jeden školní rok se věnujeme zhruba sedmi stovkám dětí.“
Každé oddělení má svá specifika, jiný režim, který se učitelé snaží respektovat a přizpůsobovat se mu. „Na některých odděleních učíme převážně na pokojích, jinde máme učebny. Na foniatrické klinice využíváme tělocvičnu a hřiště s venkovní učebnou na polytechnické vzdělávání. Pokud to léčebný program umožní, navštěvujeme divadla, muzea, dopravní hřiště, chodíme na vycházky po Praze. Snažíme se děti nejen vzdělávat, ale pobyt v nemocnici jim co nejvíc zpříjemnit,“ vysvětluje ředitelka.
Nemocniční škola plní dva hlavní úkoly: Psychicky podporuje dítě, aby na ně negativně nepůsobila někdy dlouhá hospitalizace, cizí prostředí a odloučení od rodiny. A zachování kontinuity ve vzdělání. „Naší snahou je zajistit výuku v nemocničním prostředí tak, aby se děti po ukončení léčby bez problémů zapojily do vzdělávacího procesu ve své kmenové škole,“ komentuje Klea Gabrielová a dodává: „V nemocniční škole platí ještě více než v běžné škole nutnost individuálního přístupu k dítěti a respektování jeho osobnosti.“ Učitelé jsou s dětmi v úzkém kontaktu, většinou se jim daří získat si důvěru dítěte a navázat s ním během krátké doby spolupráci. Žáci mají možnost si při individuální výuce doplnit učivo, které v kmenové škole zameškali nebo mu neporozuměli. Učitelé pomáhají dětem získávat sebevědomí, zbavují je strachu ze školního neúspěchu. Pro práci našich pedagogů je nezbytná spolupráce se zdravotníky, především s lékaři, logopedy, zdravotními sestrami, psychology a terapeuty.
Vzájemná opora a pomoc v pandemii
V uplynulých dvou letech covidové pandemie se prokázalo, že naši učitelé jsou oporou nejen dětem, ale i zdravotníkům. „Na žádost ředitelství VFN jsme již druhý den po uzavření škol začali v prostorách foniatrické kliniky vyučovat děti zdravotníků. V tomto těžkém období jsme mohli přispět k organizačnímu zajištění a personálnímu zvládnutí situace v nemocnici,“ uzavírá.