Je až neuvěřitelné, kolik profesí se na vzniku nové stomické poradny podílelo, říká vedoucí stomická sestra Bc. Veronika Toningerová

Novou stomickou poradnu, která bude zajišťovat komplexní péči a poradenství pro dospělé pacienty se založenou stomií – umělým vývodem, jsme na začátku října otevřeli v budově Fakultní polikliniky VFN. O její vznik se především zasadila vedoucí stomická sestra Bc. Veronika Toningerová. V rozhovoru nám prozradila, co vše za otevřením nové ambulance stálo, co obnáší práce stomické sestry nebo v čem je právě náš tým unikátní.

Co vás vedlo k otevření nové stomické poradny?

Ve VFN jsem od roku 2004 a musím podotknout, že jde v pořadí již o čtvrtou poradnu, kterou mám možnost vytvářet nebo se na jejím vzniku podílet. V roce 2019 mi bylo umožněno otevřít dvě stomické poradny na I. chirurgické klinice s oficiálně přiděleným nákladovým střediskem. Byly ale ve druhém patře jako součást standardního oddělení. Přestože bylo umístění nevhodné a dočasné, všichni jsme si na to zvykli. Poradna sama o sobě tedy nechyběla, ale bylo nutné ji přestěhovat jinam. Se vznikem poradny na Fakultní poliklinice došlo také ke změně systému konziliárních služeb v rámci VFN. Ve stávající poradně na 1. chirurgické klinice budou ošetřováni pacienti chirurgické kliniky a nebude již možné do této ambulance posílat pacienty k ošetření z jiných oddělení a klinik. Úsilí, které jsme vynaložili na vznik poradny na Fakultní poliklinice se slovy popsat nedá. Je až neuvěřitelné, kolik profesí se na vzniku jedné malé ambulance podílelo. Ráda bych využila možnosti a všem poděkovala. Náměstkyni Mgr. Ditě Svobodové, PhD., MHA za to, že naší práci věří, podporuje nás a dala nám možnost založit stomický tým. Vrchní sestře I. chirurgické kliniky Mgr. Petře Camprové za trpělivost a za to, že nám nechala „volnou ruku“ k vytvoření poradny dle našich představ. Velký dík patří mým kolegyním Daniele Fišerové a Bc. Anně Froňkové za práci, kterou odvádějí.

Co všechno bylo potřeba zařídit?

V souvislosti se vznikem nové poradny již neberu jako klišé výrok, že je lepší vyhořet než se stěhovat. Pro představu, veškerý sortiment pomůcek jsme musely rozdělit na dvě půlky a všechno zabalit. Jednalo se o 2,5 tisíce pomůcek, které byly zabaleny do 80 krabic. Musela jsem být přítomna u všeho, co bylo spojeno se vznikem nové poradny. To znamenalo přesunout se z hlavního areálu na Fakultní polikliniku. Nebudu lhát, naběháno mám hodně kilometrů. Od okamžiku, kdy mi byla sdělena informace, že se budeme stěhovat, až po otevření, uběhlo 7 měsíců. Ale všechna ta dřina na kompletní rekonstrukci (oprava podlahy, výmalba, navržení nábytku a jeho instalace, kompletní vybavení…) stála za to. Mnohdy jsem si připadala jako stavby vedoucí, na druhou stranu mi plánování, organizování, telefonování rozšířilo povědomí o zaměstnancích VFN. Tímto bych chtěla poděkovat všem profesím, které se na vzniku poradny také podíleli, a sice:

vrchní sestře Fakultní polikliniky Bc. Bohuslavě Sládkové za milé přijetí a věcné řešení mých požadavků, staniční sestře Věře Mýlové za zastoupení v době, kdy jsem nemohla z provozních důvodů na polikliniku dojít, farmaceutické asistence Petře Šírové DiS. za organizaci v lékárně a řešení dennodenních objednávek stomických pomůcek pro pacienty. Dále vedoucí oddělení marketingu Ing. Haně Kmecové za vytvoření informačních cedulí, pozvánek, plakátů a mnoho dalších věcí, Mgr. Janu Klepárníkovi za reprezentativní fotografie, vedoucímu oddělení správy provozu panu Radku Koškovi za vstřícnost a rychlou zpětnou vazbu při řešení komplikací. Děkuji také malířům Jiřímu Židlickému a Kryštofovi Petráškovi, podlahářům Milanovi Porádkovi a Radkovi Hochmanovi, truhlářům Pavlovi Pauknerovi a Milanovi Žákovi, zámečníkům – údržbě polikliniky: Achileasovi Vlachopulosovi, Karelovi Kordačovi a Petrovi Novákovi, vedoucímu hospodářské dopravy panu Jiřímu Rašplovi a zaměstnancům autodopravy Andreiovi Andreevovi, Torgomovi Geghamyanovi, Stanislavovi Třetinovi, Janu Jirsovi a Martinovi Trnkovi.

Kolik je vás v týmu?

Náš tým stomických konzultantek se pravidelně 4x ročně schází a předává si své zkušenosti, sděluje si vize, reviduje pracovní postupy, navrhuje zlepšení ošetřovatelské péče a vybírá a navrhuje pomůcky, které by se mohly zařadit do pozitivního listu VFN. Aktuálně je nás 20 a já doufám, že to není konečný počet. Jsme tým, který je multioborový. V zastoupení je I. chirurgická klinika, III. interní klinika, IV. interní klinika, Urologická klinika, KARIM, Klinika gynekologie, porodnictví a neonatologie a II. chirurgická klinika. Na I. chirurgické klinice působíme jako stomické sestry celkem tři specialistky a péče o stomie je naší hlavní pracovní náplní.

O kolik lidí se staráte?

V evidenci máme asi 300 pacientů. Péči a poradenství poskytneme komukoliv, kdo si o ni řekne nebo ji potřebuje. Takže pečujeme i o ty pacienty, co mají vyšitou stomii v jiném zdravotnickém zařízení. To není úplně standardní situace v kontextu celé ČR. Poradenství poskytujeme nejen pacientům, ale i stomickým sestrám z jiných zdravotnických zařízení nebo z domácí či terénní péče. Jako jedno z mála pracovišť v ČR můžeme používat pomůcky a doplňkový sortiment od všech firem, nejsme tedy v ambulantním sektoru svázané. A to je, troufám si říct, výjimečné. Poděkování za to, že tuto možnost máme, patří managementu nemocnice. 

Co všechno obnáší práce stomické sestry?

Náplň práce je velice různorodá. Hlavní devizou této specializace je, že je zcela nezastupitelná.  Paradoxně však stále není samozřejmostí, že by byla specializace vykonávána na plný úvazek. Rozhodně to není práce jednoduchá, jak si někteří myslí. Že nalepíme „pytlík“ a je hotovo. Mnohdy je to pro nás velká alchymie a velká neznámá. Nadmíru důležitou součástí naší práce je komplexnost. To znamená, že se sestra věnuje pacientovi po celou dobu hospitalizace, před operačním výkonem i po něm a také po jeho propuštění do domácího ošetřování. Stomická sestra je po celou dobu koordinátorem ošetřovatelské péče a je tedy, nejenom pro stomika, jeho klíčovým partnerem. Její povinností je orientovat se v aktuálně platné vyhlášce, sledovat novinky na trhu, sebevzdělávat se. Měla by umět komunikovat, navodit pocit důvěry a spolupracovat s ostatními obory. Musí se umět v daný čas správně rozhodnout a nést za provedený úkon zodpovědnost. Měla by být schopna také šířit osvětu, spolupracovat s neziskovými organizacemi a dobrovolníky. Orientovat se v psychologii a typologii osobnosti. Musí umět definovat tělesné profily pacientů a vybrat pro ně správnou stomickou pomůcku.

V čem je váš tým unikátní v ČR?

Unikátní už je jen to spojení stomický tým. Není samozřejmostí ho mít. Vnímám těžkou situaci v ČR. Většina stomických sester toto povolání vykonává ke svému hlavnímu úvazku nebo na zkrácený pracovní úvazek. Stomické sestry jsou často nahrazovány vrchními sestrami, staničními sestrami nebo sestrami v nepřetržitém provozu. Proto jsem vděčná za to, že nám management kliniky a nemocnice vyšel vstříc a dal nám možnost věnovat se pouze činnosti stomické sestry. Je až neskutečné, jak moc jsme se od roku 2019 posunuly. Přesně si vybavuji naše začátky, kdy jsem oslovovala vrchní sestry a představovala jim nový projekt s možností zavolat stomickou sestru na konzilium. A následné setkání se staničními sestrami napříč celou VFN. U některých panovala počáteční skepse, začátky určitě nebyly jednoduché. Ale postupem času, kdy jsem na kliniky chodila, se situace změnila. Nyní je zcela běžné, že si nás zaměstnanci volají a některé kliniky si bez našeho ošetření nedovedou péči o stomiky představit. Má vize byla naplněna.

Máme i prostor pro osvětu, a to ať už v podobě lektorů v Certifikovaném kurzu Péče o stomika, mentorů v interaktivním workshopu péče o stomie určených pro zaměstnance VFN nebo aktivní účastí na kongresech, konferencích či setkáních stomických sester z celé ČR, kde můžeme na posluchače působit. V rámci osvěty pořádáme webináře pro pacienty a nabízíme stáže ve stomické poradně, které využívají sestry z jiných zdravotnických zařízení. V minulých letech jsme v poradně natáčeli edukační videa pro pacienty, navštívilo nás 18 stomických sester ze Slovenska a pokud vše dobře dopadne, v roce 2024 nás navštíví 12 stomických sester z Maďarska.

S aktivní účastí jsme byly dokonce pozvány na celosvětový kongres do Kodaně, ale ten bohužel       překazila covidová pandemie. Umíme pečovat o všechny typy stomií. Na klinice jsou operováni pacienti v pokročilém věku i polymorbidní pacienti, provádíme velice náročné operační výkony, při nichž může snadno dojít k tzv. břišní katastrofě. Ale i o tyto nemocné se dokážeme ve spolupráci s chirurgem postarat. Naštěstí máme možnost objednat si kvalitní materiály z pozitivního listu a tím urychlit proces hojení.

Jaká je v současnosti situace v ČR, co se týče péče o pacienty se stomií?

V ČR je přibližně 16 000 pacientů s vyšitou stomií, a to buď dočasnou nebo trvalou. Bohužel se v naší zemi nevedou přesné statistiky. Po dohodě s paní náměstkyní Mgr. Ditou Svobodovou PhD., MHA a vrchní sestrou chirurgické kliniky Mgr. Petrou Camprovou jsme se v roce 2019 rozhodly počty těchto pacientů evidovat. Statistiky jsme ještě rozšířily o počty nově operovaných stomiků a o pacienty, jejichž stomie není jejich hlavní příjmovou diagnózou. V roce 2020 jsme se posunuly ještě o krok vpřed a začaly jsme na statistikách spolupracovat se stomickými sestrami z ostatních klinik VFN (III. Interní klinika, IV. Interní klinika, KARIM, NGPK, Urologická klinika). Pro představu, v roce 2022 bylo na těchto klinikách hospitalizováno 350 stomiků. Možná by se mohl někdo pozastavit nad tím, proč to vlastně vůbec děláme a k čemu nám to je? Odpověď je jednoduchá, naším společným cílem je zvýšit povědomí o stomiích a nadále pracovat nejen na zachování kvality poskytované péče, ale zároveň na jejím zlepšování, a to nejen v naší nemocnici, ale i mimo ni. Ve zmíněných statistikách sdílíme nejenom počty stomiků, ale zároveň sbíráme data o komplikacích v péči o stomie, zaměřujeme se na informace, zda se provádí zakreslování pacientů před operací a také jaký typ pomůcky a od které firmy jsou na jednotlivých klinikách používány. Výsledky jednoznačně ukazují, že co pacient, to originál a co vyhovuje jednomu, nevyhovuje druhému. Proto na našich setkáních stomických sester, kterých se účastní sestry z celé ČR, nabádáme k zavedení statistik i na jejich pracovištích.