Centrum medicínských simulací (CMS), které se nachází v budově Fyziologického ústavu 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy na Albertově, patří k nejlépe vybaveným výukovým pracovištím svého druhu v České republice. O jeho širokém využití a možnostech jsme si povídali s přednostou Fyziologického ústavu a zároveň vedoucím tohoto centra doc. MUDr. Mikulášem Mlčkem, Ph.D.
Pro jaké účely centrum slouží?
Centrum medicínských simulací využíváme pro pravidelnou výuku studentů lékařské fakulty, je rovněž potřebné k profesní přípravě lékařů i ostatních zdravotníků, dále slouží i pro zájmové aktivity studentských spolků a skupin a konají se zde také akce pro uchazeče a veřejnost. Ale úplně nejvyšší level je pořádání mezinárodních super specializačních simulačních a hands-on kurzů pro lékaře.

Co nejlépe vystihuje smysl simulační medicíny?
Simulace nejsou nástrojem pro dril, testování nebo soutěžení, ale především pro pochopení, zamyšlení, propojení znalostí s praktickou aplikací. Účastníci zde mohou zcela samostatně nacvičovat péči o (simulované) pacienty i v závažném stavu, zároveň však v bezpečném prostředí, kde se nakonec nemůže nic zlého stát. Jak jsem již uvedl, smyslem je vytvořit bezpečné profesionální prostředí, díky kterému se jednotlivci i týmy významně zlepšují. Jde o celosvětový trend a nejen pro mediky je taková výuka velmi atraktivní.
Na co kladete největší důraz?
V simulacích má být především čas a příležitost pro zamyšlení, vysvětlení si názorů a lepší vzájemné porozumění, nejde zde o mentorování. Samozřejmě, že se při simulacích hledá, kde a jak zlepšit konkrétní péči. Ale to nejsilnější, co máme, jsou lidé a vztahy a jejich rozvoj stojí úsilí a čas. Časová a personální náročnost je i hlavním limitem simulační medicíny. Myslím tím obtížnou dostupnost simulačních kurzů pro zdravotníky, protože když se tým školí, není k dispozici na odděleních. Podle informací z mezinárodních odborných společností a kongresů je ale pravděpodobné, že požadavky na zvyšování bezpečnosti zdravotní péče dále porostou a současně budou klesat příležitosti cvičit řadu medicínských situací rovnou v ostrém provozu. Na profesionální přípravu bude muset zdravotní a sociální systém najít čas a zdroje. Určitě se to nakonec vyplatí.
Můžete přiblížit vybavení centra?
Centrum medicínských simulací 1. LF UK zařizujeme postupně přes 10 let, takže už nyní je vybaveno docela dobře a v příštích dvou letech nás čekají největší investice. Máme 14 pacientských simulátorů – to jsou počítačem řízené figuríny, které dýchají, mají puls, lze je monitorovat, podávat jim léky a ty nejnovější již mají mimiku a učí se mluvit prostřednictvím umělé inteligence. Takovéto simulátory se používají k nácviku řešení klinických situací, typicky poloakutních a akutních. Zdaleka tedy nejde jen o kardiopulmonální resuscitaci. Nácvik probíhá v simulovaných týmech po dvou až čtyřech studentech nebo zdravotnících. Ideální je, pokud se podaří zorganizovat výuku tak, aby spolu nacvičovaly skutečné týmy.
Jaké praktické dovednosti si zde lze ještě natrénovat?
Mimo celotělové simulátory máme řadu trenažérů – modelů částí těla právě pro nácvik praktických dovedností. Například jde o nácvik chirurgického šití, hrudní drenáže, cévkování, zajištění cévních vstupů včetně punkce pod ultrazvukem či lumbální punkce. Samozřejmě nechybí resuscitační torzo s možností nácviku dýchání s ambuvakem a zajištění dýchacích cest. Tyto dovednosti musí trénovat každý sám a ideálně opakovaně. Takže trenažérů a místa potřebujeme opravdu hodně.
Máte v plánu další modernizaci?
Nově budeme doplňovat high-end simulátory specializovaných zákroků, jako jsou bronchoskopie, endoskopie a laparoskopické postupy. Ty budou určeny zejména pro specialisty daných oborů, ale i pro studenty, kteří na tyto obory pomýšlejí už při studiu.
Plánujeme i zavedení výuky na hercích, tedy dobrovolnících, kteří se naučí roli pacienta, což opakovaně navrhuje profesor Aleš Linhart.
Která pracoviště VFN jsou s Centrem medicínských simulací 1. LF UK nejvíce provázána?

VFN a 1. LF UK vnímám jako jeden tým, který alespoň v simulační výuce nejde oddělit. V pregraduální výuce u nás učí simulace zástupci všech klinických státnicových oborů – tedy interny, chirurgie, pediatrie i gynekologie a porodnictví. První klinikou, která zavedla systematickou simulační výuku, byla II. interna. Největší objem výuky aktuálně nabízí chirurgie a obrovský dík za zavedení zde patří profesoru Krškovi, profesoru Grusovi a doktoru Paclíkovi. Obecně jsme moc rádi, že přednostové klinik dokázali simulace zařadit do výuky, dobře víme, že to je personálně nesmírně náročné.
Klíčovým partnerem je samozřejmě KARIM. Pro tento obor byly simulace vyvinuty, takže se snad u nás cítí jako doma. Ostatně řada dnešních mladých lékařů z KARIM v našem simulačním centru vyrůstala a velmi pravděpodobně tam pro tento obor našli inspiraci. Nejpopulárnější akcí jsou víkendové zážitkové a simulační kursy pomoci (BLS i ALS). Za jejich zavedení a podporu vděčíme lékařům Michalu Vaňkátovi a Dominiku Hladíkovi. KARIM pořádá i simulační kurs specializační výuky, který je povinný v rámci přípravy na kmen AIM a je tedy určen mladým anesteziologům/intenzivistům. Kurs pomohl připravit Adam Novotný. Příbuzný obor – urgentní medicína – využívá Centrum medicínských simulací při konání atestačních zkoušek.
Do simulační medicíny patří i paliativa, primární péče, ošetřovatelství, všechny chirurgické obory s technickými dovednostmi, ale i právo a další. I s nimi se snažíme postupně koordinovat, což nás myslím může jen posílit.
Lékařské i nelékařské profese jsou spojeny s celoživotním vzděláváním. Co můžete nabídnout v tomto směru?
Kromě již zmíněných kurzů v AIM aktuálně pořádáme nejvíce akcí v kardiologii, zejména díky nezdolné aktivitě profesora Jana Bělohlávka 😉. Jednak jsou to kursy EKG pro sestry, dále jsou to kursy řešení akutních stavů pro ambulanci srdečního selhání a samozřejmě kursy a workshopy ECMO a eCPR. S Českou kardiologickou společností a v kooperaci s Aničkou Valeriánovou ze III. interní kliniky pořádáme simulační kurs akutní kardiologie. Podle jeho vzoru společně s ní připravujeme i obecnější kurs akutních stavů pro internisty. Simulace mají smysl i pro ostatní obory a zdravotníky. Již nyní máme kursy i pro záchranáře, sestry a týmy pro nácvik týmové a interdisciplinární spolupráce.
Velmi zajímavým konceptem jsou simulace „in situ”, tedy přímo na oddělení, ve svém prostředí se svými lidmi. Tady nejdále pokročila první chirurgie, která již opakovaně aktivovala simulovaný traumaplán. II. interní klinika nově cvičí koordinaci několika oddělení při péči o náhle závažně zhoršeného pacienta.
Pokud byste na jakékoliv klinice měli pocit, že by jí simulační nácvik mohl pomoci řešit nějaký zapeklitý problém, budeme rádi, když se na simulační centrum obrátíte. V zahraničí se to stává běžně a docela daleko v tomto směru už jsou i v Motole. Na ještě větší spolupráci s VFN se těšíme😊.
